O MNĚ

VÝTVARNÁ ČINNOST V RETROSPEKTIVĚ

(Poznámka: Slova 'art' a 'relax' jsou zde používána hlavně kvůli možným webovým odkazům. Obsah mých stránek nemusí přesně odpovídat těmto pojmům)

Moje motto:

  Dokonce i to sebenepatrnější tvoření je mnohem důležitější než mluvení o věcech již vytvořených.

                                                                                                                                                    (Myslím, že tato slova jsou od Friedricha Nietcheho.)

Takže berte moje komentáře s nadhledem. A jako podnět pro možnou diskuzi.

PŘED ROKEM 1989

Počátky mého kreslení a malování jsou spojeny s dětstvím. V té době jsem měl rád četbu dětské literatury a literatury pro mládež, mimo jiné reprezentované tehdy oblíbenou edicí KOD (Knihy odvahy a dobrodružství). Setkání s magickou, dobrodružnou a romantickou atmosférou románů a povídek takových spisovatelů jako J. Verna, A.C. Doyleho, J.F. Coopera, E.R. Burroughse a dalších světových autorů společně s pracemi známých českých spisovatelů, jakými byli E. Štorch, F. Běhounek a L. Souček, mě inspirovalo k prvním výtvarným pokusům. Nejvíce ze všech mě zaujala, podobně jako většinu dětí mé generace, díla Karla Maye s jeho slavnými hrdiny, která tehdy také získala oblibu díky známému zfilmování německým režisérem Haraldem Reinlem v 60-tých letech minulého století. O pár let později jsem se k nim vrátil, když jsem měl možnost vytvořit kreslený seriál s Vinnetouem a Old Shatterhandem. A pak mnohem a mnohem později, když jsem si začal pro relaxaci vytvářet malý cyklus svých oblíbených hrdninů z dětství a mládí. Moje generace měla to štěstí, že většinu z výše zmíněných děl ilustroval  geniální Zdeněk Burian (v celém světě známý svými rekonstrukcemi dinosaurů a pravěké přirody). Nejen jeho, ale také ilustrace dalších výborných českých autorů jako Gustava Kruma, Jaromíra Vraštila nebo i Radomíra Koláře, či Theodora Rotrekla na mě měly obrovský vliv. Ze slavných světových malířů jsem velmi obdivoval Rembrandta.

Pod vlivem těchto umělců převládlo u mě v malbě a kresbě realistické vyjadřování. A obsahově jsem hodně svých věcí zaměřil na právě na romantiku a dobrodružství, případně oblíbené sci-fi. Později jsem začal kreslit i fantasy témata. Vždycky jsem rád vytvářel figurativní věci, portréty (přátel, známých ale i slavných osobností) a zvířata.

Celá moje tvorba je vlastně jedním z mých koníčků, kterým se věnuji ve svém volném čase. 

Mnoho let jsem působil jako učitel angličtiny na různých typech škol. Kreslení a malování byly pro mě skvělou relaxací.

Přestože před revolucí 1989 nebylo moc příležitostí prezentovat amatérskou tvorbu veřejnosti, podařilo se mi publikovat kreslený seriál Pomsta podle povídky Karla Maye a ilustrovat své vlastní vyprávění o cestě na Wimbledon v jednom místním časopisu. V 80-tých letech jsem dokonce uspěl na Slovensku a vyhrál 1. a 3. cenu ve sci-fi a fantasy soutěži. Úspěšné ilustrace ke knihám Nonstop od Briana Aldise a Je těžké být bohem od bratrů Strugackých se bohužel ztratily.

Podílel jsem se také na napsání skript k pomocným vědám historickým: Vexilologii a Paleografii pro vysokoškolské studenty, která jsem také doprovodil svými kresbami.

PO ROCE 1989

se otevřely některé možnosti pro širší uplatnění mých věcí. Krátkou dobu jsem kreslil obrázky koní pro jeden německý časopis. Pak jsem navázal kontakt se šéfredaktorem a majitelem obnoveného časopisu Tramp, určeného pro milovníky přírody a dobrodružství, a spolupracoval s ním po 10 let. V rámci této spolupráce jsem ilustroval tři knihy dobrodružných příběhů od J. Fencla a Z. Vašíčka: Jezero ďáblů, Závoj bohů, Povídky od táborových ohňů a nakreslil obálku a ilustrace pro autobiografii známého českého herce Karla Effy: Ve znamení náhody. Kromě toho jsem se podílel na ilustracích k několika trampským zpěvníkům. V časopisu Tramp byl také uveřejněn můj krátký seriál Pomsta a některé další seriály na zakázku časopisu.  Podílel jsem se na ilustracích pro Novou svobodu, Svobodu a pro řadu trampských a skautských časopisů.

Několik měsíců jsem spolupracoval s českým specialistou na dinosaury Jaroslavem Marešem. Ilustroval jsem jeho knihu krátkých příběhů o dinosaurech Gladiátoři druhohor.

Z  technik, které používám, bych uvedl olej, který  převládá; občas pastel a kombinovanou techniku s temperou a vodovými barvami. Naprostou většinu ilustrací pro časopis Tramp jsem nakreslil tuší.

V roce 2013 jsem měl dvě výstavy v Pardubicích, kde jsem  prezentoval svá oblíbená témata pod názvem  Nostalgické návraty.

Další výstava se uskutečnila v roce 2017 v Café baru hotelu Labe v Pardubicích. Tentokrát jsem ji nazval Romantika a dobrodružství. Myslím, že jsem s ní udělal radost mnoha lidem, kteří mají podbné náměty rádi. vystavoval jsem zde nejen věci z předchozích výstav, ale i nové obrazy.

 


 

 

Ukázka ilustrace ke knize Gladiátoři druhohor

Historie projektu

Po výrazné úpravě struktury mých stránek, myslím, že jsem dospěl ke své představě jak by měly vypadat i z hlediska jejich obsahu. Nicméně si stále nechávám otevřené dveře k dalším možným úpravám obsahu.

 uživatelé

 Abych řekl pravdu, přesně neznám cílovou skupinu. Ale s největší pravděpodností by to měli být jednak zájemci o výtvarné umění, pak statší generace, která by se ráda vrátila do doby 20tého století. Zatím to je jen provizorní odhad...Bude určitě záležet na dalším obsahu stránek...

Kontaktujte mě

Kontakt

Josef ZÁLABSKÝ RETRO-ART

tom.canty@seznam.cz

Pardubice

Vyhledávání

Ukázka portrétu Pierra Briceho v jeho nejslavnější roli

(olej na desce)

Ukázka fantasy malby

(kombinovaná technika )

Ukázka ilustrace pro časopis Tramp-portrét-šéfredaktor Zdeněk Vašíček

(kresba tuší)

Ukázka ilustrace pro časopis Tramp-portrét: Jaroslav Foglar a Rychlé šípy

(kresba tuší)

Ukázka obrazu Havran, variace na povídku E.A.Poea

(olej na desce)

© 2014 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořeno službou Webnode