Fotogalerie: Obrazy

O OBRAZECH

V oddílech Z VÝSTAV 1, 2 představuji své malby většinou spojené s mými 2 výstavami v roce 2013. Jsou vlastně takovým úvodem k dalším částem kvůli zahájení webu. Takže se zde prolínají velice různé náměty, které se mohou-a asi také budou opakovat v dalších sekcích. Každopádně jsou úzce spojené s mým zaměřením-často i s retro tématy. Tak jak to uvádím v názvu svých webových stránek.

 

Většina z nich jsou olejové malby, prvni dvě jsou pastely a kresby tuší.

 

 

 

HODINA MRTVÝCH (AN HOUR OF THE DEAD), fantasy -pastel na na čtvrtce A5, inspirovaný kdysi mými oblíbenými hororovými filmy, byl vytvořený v duchu fantasy  malby.

INDIÁNSKÝ NÁČELNÍK (AN INDIAN CHIEF) -pastel na čtvrtce A5. Jedna z mnoha maleb na oblíbené indiánské téma, kde jsem si hlavně hrál s barevnou škálou, ovlivněnou atmosférou filmových "indiánek" natočených podle Karla Maye .

 

VLÁDCI OHNIVÉ PLANETY (THE RULERS OF A FLAMING PLANET)-alternativní světy -fantasy 2009- olej na desce 100 x 50 cm, rám: dřevo, tmavě hnědý

Obraz inspirovaný náhodně nalezenou fotografií v jednom časopise. Zaujala mě nesporná majestátnost zvířete. Napadlo mě namalovat obraz posunutý do oblasti fantasy malby, kde by byla zachována reálná podoba predátora, zasazená do prostředí nějaké planety, kde jeho síla a majestátnost stojí proti jiným mocným živlům. Zamýšlel jsem vytvořit dynamický obraz, v barvách ohně tak trochu ovlivněný dávným Egyptem. Největším oceněním pro mě tehdy byla radost dcery, které jsem ho věnoval k vánocům-prý to byl pro ni nejkrásnější vánoční dárek.

HAMLET -otcův duch (HAMLET-Father’s Ghost)-inspirace slavným sovětským filmem 2010 -olej na plátně, 45 x 30cm,  rám: dřevo, černý, zlatá obroučka  4 x 4 cm

Podnětem pro tuto malbu se stal kdysi velmi slavný film, který paradoxně nenatočili angličané, ale ruský (tehdy sovětský) režisér Grigorij Kozincev. Jeho černobílý, širokoúhlý film, podle mého názoru, byl a dosud je nejlepším zpracováním Shakespearovy tragédie na filmovém plátně-lepší než slavný film s Lawrencem Olivierem ze 40tých let minulého století i poslední s Melem Gibsonem- svébytný filmový přepis nejen s atmosférou Shakespearova dramatu, ale díky skvělé kameře, magické hudbě a vynikajícímu, civilnímu projevu Innokentije Smoktunovského v roli Hamleta i unikátní dílo světové kinematografie. Dlouhou dobu jsem měl ideu namalovat magickou scénu setkání Hamleta a ducha jeho otce. Poprvé jsem viděl Kozincevův film ve svých, myslím, 12ti letech-první osobní setkání s nesmrtelným dramatikem. Dodnes mám vizuální vzpomínky hlavně na tento skvěle natočený moment s prvky romantiky, hororu, thrilleru, a tajemna-duch zavražděného krále v plné zbroji, majestátní hrad, mořského pobřeží a rozbouřeného moře-neskutečně sugestivní. Snažil jsem se na obraze zachytit filmovou atmosféru, zobrazit šok Hamleta z poznání kruté pravdy o smrti svého otce.

HAVRAN (THE RAVEN)-variance na E. A. Poea 2012 -olej na desce 58 x 35 cm, rám: dřevo, hnědý, 4,5 cm

„Jednou o půlnoci maje horečku a rozjímaje nad dávnými svazky vědy…"                    Slavný začátek

Obraz inspirováný geniálním E.A.Poem. Jeho báseň je absolutně fascinující. Vůbec jsem si nečinil nárok na její interpretaci. Jen jsem vycházel ze svých pocitů a momentálního nápadu. Havran (vlasně krkavec-v doslovném překladu) jako destruktivní a nezbavitelné médium hrdiny, který ztratil asi velkou lásku. Toto motto bylo jen pozadím. Samotný obraz jsem řešil po svém-možná dost specificky. Chtěl jsem tam mít temného havrana-zjednodušená kresba -oko samotného havrana a oko jako soupeře ataku. K tomu jsem si představil rozpadající se strukturu, která podléhá havranovi. Ten ničí základy něčeho daného a stabilního. Poe zakládá hodně specifických interpretací ve všech svých básních a povídkách. Barevně se víc nabízely chladné odstíny modré, modrozelené-ale ve finální fázi jsem dal přednost jiné barvě.

 

HAVRAN 2 (RAVEN 2)-variance na E.A.Poea 2012 -olej na kartonu 20 x 30 cm,  rám: dřevo, hnědý, 4,5 cm

Druhý menší obraz v pořadí opět inspirovaný slavnou básní E.A.Poea. I zde je to pouze inspirace ne skutečná ilustrace, podobně jako u prvního obrazu. Jen jsem dokončoval své pocity a momentální nápad. Tento druhý obraz jsem řešil jako dokončení myšlenky předcházející práce. Obrázek kopíruje barvy první větší malby. A vlastně se stal doplňkem k předcházejícímu obrazu. Poe zakládá hodně specifických interpretací ve všech svých básních a povídkách-já si ho vzal opět pouze jako inspiraci pro mou interpretaci. Rád bych se k němu vrátil.

 

DOMINANCE (DOMINATION) -leopard-krásy přírody 2008 -olej na kartonu 16,7 x 23,5 cm, rám: zlatá patina, pasparta tmavě hnědá se zlatým okrajem, soukromá sbírka

Tímto malým obrazem jsem jen navázal na předcházející malby zvířat, ktéré bych také rád postupně uvedl. Kočkovité šelmy jsou nádherná stvoření a jejich krása je často ještě podtržená přírodním okolím. I když tento dravec bývá hodně zachycován na sněžném pozadí, já si vytvořil jiné jako kontrast ke zbarvení šelmy majestátně obhlížející teritorium. Snad se mi podařilo zachytit i strukturu nádherné kožešiny a kontrast šelmy s barvou mé krajiny.

 

POD MOŘSKOU HLADINOU (UNDER THE SEA’S SURFACE) -krásy přírody 2006, olej na desce 50 x 78 cm, rám: dřevo, stříbně patinovaný, 2,5 cm

Obraz vznikl tak trochu jako reflexe četby National Geographic a dojmu z nádherných podmořských záběrů kytovců pod hladinou moře. Využil jsem snímků pro větší obraz dekorativního charakteru, kterým jsem chtěl zachytit majestátní zvíře a modrozelený nádech podmořského prostředí s plastickým vertikálně strukturovaným podkladem jako zajímavým doplňkem obrazu.

 

ODVAHA KAPITÁNA NEMA (The Courage of Captain Nemo) - nostalgie -  hrdinové dětství 2013, olej na desce

 

Tento obraz je dalším takovým návratem do dětství, do doby, kdy jsme četli knihy francouzského romanopisce a vizionáře Julese Verna. Dobrodružná kniha 20 000 mil pod mořem tehdy patřila k oblíbené dětské četbě 60tých a 70tých let minulého století. Příběh kapitána Nema, jeho Nautilu - první ponorky, i když jen vytvořené fantazií spisovatele, mě inspiroval k malbě podle jedné ze známých scén v románu. Vždycky mě lákaly podmořské výjevy a nádhera mořských dravců - žraloků. Obraz není skutečnou ilustrací, ale volným ztvárněním souboje.

Nicméně od Verna jsem jako dítě miloval jiné romány - hlavně Tajuplný ostrov. Až mnohem později jsem si tuto podmořskou odyseu přečetl s chutí v angličtině. Při kreslení ted’ často poslouchám výbornou rozhlasovou adaptaci, kde kapitána Nema skvěle namluvil Radoslav Brzobohatý.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                     

 

 

 

 

 



 

© 2014 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořeno službou Webnode